De aanschaf van een laadpaal voor uw elektrische auto kan de nodige vragen met zich meebrengen, op deze pagina kunt u de meest gestelde vragen aan ons vinden door consumenten. Heeft u uw vraag niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op zodat wij uw vraag te kunnen beantwoorden. 

 

Hoelang duurt het gemiddeld om mijn elektrische auto (volledig) op te laden?

De laadsnelheid van een elektrisch of hybride voertuig is afhankelijk van enkele factoren, zoals:

- De maximale laadsnelheid van de laadvoorziening;

- De accucapaciteit van het voertuig;

- De staat van de accu van het voertuig.

 

Een thuislader kan maximaal 3-fase 32A laden, dit betekent: 22kW. Niet ieder volledig elektrisch voertuig kan deze laadsnelheid aan. Zo kan een Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld maximaal 11kW laden (bj. 2020) en een Jaguar I-Pace (tot bj. 2020) maximaal 7,4kW laden.

 

Wanneer u kiest voor een thuislader die maximaal 3-fase kan laden kan u het beste rekening houden met een laadtijd van ongeveer 8 uur. Wanneer u een 1-fase lader aanschaft kunt u rekenen op ongeveer 12 uur laadtijd. De precieze laadsnelheid van uw voertuig kan u vinden op deze site (klik op het woord 'deze'). Met een snellader duurt kan soms zelf een laadsnelheid van 1000 kilometer actieradius per uur worden behaald. Zo kan de auto al in een half op 80% actieradius komen!

 

 

Hoeveel kost het op mijn auto op te laden? 
Een elektrisch voertuig opladen kost een stuk minder dan een fossiel gedreven voertuig voltanken. Beheerders van laadvoorzieningen kunnen zelf het laadtarief bepalen. Wanneer u thuis laadt bent u zelf maximaal €0,22 kwijt aan de netbeheerder pér kWh. Dit is daarbij ook het gebruikelijke tarief die gebruikers van een voertuig doorbelasten met de werkgever.

Bij publieke laders zijn andere laadtarieven. Denk daarbij aan ongeveer €0,35/kWh bij de laadpaal in de buurt en €0,45/kWh bij de snellader langs de snelweg.

 

Is het hebben van een thuislader voordeliger dan laden aan een publieke paal? 
Per kWh in ieders geval wel (lees de beantwoording van de vraag hierboven). Wanneer wij kijken naar een auto met een accupakket van 64kWh, zoals bij een nieuwe Kia e-niro of Hyundai Kona, bespaard een thuislader €14,72 per volle accu (wanneer bovenstaande tarieven worden gebruikt). Dit is exclusief het mogelijke starttarief dat de publieke laadpaal exploitant aan de gebruiker rekent. 

Wanneer de eigenaar van die Kia of Hyundai 25000 kilometer per jaar rijdt en er per volle accu een actieradius van 450 kilometer wordt gehaald betekent dit dat er per jaar €817,78 wordt bespaard! Wanneer we ervan uitgaan dat de gemiddelde prijs van een laadpaal met installatie €2500,- is, betekent het dat de investering na 3 jaar al kosten bespaard: Dat is een hoger rendement dan een gemiddeld zonnepaneel! 

Daarnaast is het hebben van een laadpaal thuis natuurlijk een stuk aangenamer dan publiek laden. U bent er zeker van dat er een laadaansluiting vrij is én u hoeft niet ver te lopen met de boodschappen. 

 

Zijn er verschillende type laadaansluitingen? 
Ja, er is een verschil in type stekkers. Er zijn op dit moment in principe 2 typen stekkers op de markt. Er is de type 1 stekker, die maximaal 1-fase kan laden én de type 2 stekker, die haast altijd wordt gevoerd bij nieuwe elektrische voertuigen. Voertuigen met en type 1 stekker zijn de Mitsubishi Outlander, Nissan Leaf en enkele andere. In principe heeft bijna ieder nieuw voertuig een type 2 stekker. 

Met een type 1 stekker kunt u geen type 2 voertuig opladen en vice-versa. Daarom is er de keuze tussen zowel een laadpaal met vast kabel als een lader met socket. Een socket is universeel voor elke type stekker! 

 

Waarom zal ik kiezen voor een vaste kabel
Het verschil tussen de socket en vaste kabel heeft niet alleen betrekking op het feit dat er bij een vaste kabel een keuze moet worden gemaakt tussen een type 1 of type 2 stekker. Het hebben van een lader met vaste kabel is namelijk een stuk fijner in gebruik. 

Wanneer u een socketaansluiting heeft moet u de laadkabel van het voertuig gebruiken om het voertuig op te laden. Deze kabel moet u na het opladen zelf weer oprollen en opnieuw opbergen in het voertuig. Vaak wordt de laadkabel een beetje vies en is dit daarbij ook een vervelend klusje. Wanneer u kiest voor een vaste kabel kan de laadkabel om de laadpaal heen worden gehangen. Dit neemt ietwat meer ruimte in beslag maar is een stuk eenvoudiger: de laadkabel kan een paar slagen van de lader worden losgedraaid en direct worden ingeplugd.