Wat een auto: Lucid Air

De Lucid Air is het eerste model van het nieuwe Amerikaanse merk Lucid. Het werk is al een paar jaar bezig met een nieuwe elektrische auto die de Europeaanse en Amerikaanse markt moet gaan veroveren. Lucid wil graag een van de grotere merken zijn als het gaat om elektrische mobiliteit. Dit eerste model maakt goede indruk.

 

Gigantische actieradius

Het lijkt een ander merk te gaan worden dan Tesla die met de eer als 'hoogste actieradius' mag strijken. De Lucid Air heeft in een onafhankelijke test bewezen een actieradius van tot wel 832 kilometer te gaan hebben! Daar gaat het argument 'in een diesel kan je nog verder rijden' dan! De Lucid maakt zo een goede eerste indruk zonder nog naar de auto zelf te hebben gekeken. Om dit te bereiken werkt Lucid samen met het merk Atieva. Dit merk staat bekent om de batterijen die het levert voor de Formula E.

 

De prijs

Een lange tijd is al gespeculeerd over de prijs van de Lucid. De precieze prijs voor de Europese markt is nog niet bekend maar in Amerika maakt hij goede indruk. De Lucid lijkt namelijk goedkoper te worden dan een Tesla Model S. De Tesla kost in Amerika namelijk minimaal 59.500 dollar terwijl de Air daar 52.500 dollar gaat kosten. Deze lagere prijs lever je vervolgens niet in voor mindere prestaties. Deze uitvoering van de Lucid kent namelijk alsnog een krachtigere motor met een hogere actieradius dan de Tesla.

 

Geluidsysteem

Een elektrische auto maakt weinig geluid. Je hoort de omgeving nauwelijks en het enige geluid die je als bestuurder hoort zijn de banden op het asfalt. Hierdoor is een fantastisch audiogeluid een stukje makkelijker dan in een benzine of diesel aangezien hier het geluid ook 'dempend' moet zijn. De Lucid komt standaard met een fantastisch audiosysteem met 10 strategisch verdeelde speakers. Voor de écht geluidsfreak komt er een uitvoering met 29(!) speakers en geluidsverbeteringen die het geluid op een nog veel hoger niveau tillen. 

 

Ruimte en interieur

Ja wat voor een auto is dit? Een sedan, hatchback of station? Het ligt er eigenlijk allemaal tussen maar de ruimte van een station kan je zeker verwachten! Met het optionele panoramadak loopt het dak iets terug en is er hoofdruimte genoeg. Daarnaast kan er optioneel een verstelbare achterbank worden gekocht. Deze achterbank kan (bij wijze van spreken) de achterklep inschuiven en zo kom je geen ruimte tekort. Om het ruimtelijker te maken heeft de Lucid achterin (als optie) witte bekleding en voorin wit. Nee dit ziet er niet uit als een pot Duo Penotti maar maakt echt indruk. Oordeel zelf: 

 

De Lucid wordt een echte auto om in de gaten te houden en zelf kan ik niet wachten tot ik de auto in het Nederlandse verkeer mag aanschouwen. Want: wat een (elektrische) auto is dit! 

Jop van der Pijl | Laadpaaldirect.nl