Publieke laadpaal aanvragen? Dat kan tot negen maanden duren. Daarom: een eigen laadpaal voor de deur!

Om elektrisch rijden te stimuleren, bieden 282 van de 355 gemeenten hun inwoners de mogelijkheid om via de gemeentelijke website een openbare laadpaal aan te vragen. Dat is bijna tachtig procent. De openbare laadpalen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privéterrein kunnen opladen. Tenminste 70 procent van alle auto’s zou momenteel geparkeerd worden op de openbare weg.

Die mogelijkheid is geen overbodige luxe, want door de populariteit van de elektrische auto was er begin vorig jaar voor elke 2,2 elektrische auto’s een publiek laadpunt. Begin dit jaar was dit aantal toegenomen tot 3,9 elektrische auto’s per publiek laadpunt. Dit wordt uiteraard ingegeven door de snelle groei in het aantal elektrische auto’s. Inmiddels zijn er meer dan 100.000 in Nederland. Vattenfall verwacht dat de groei de komende jaren nog verder in een stroomversnelling komt door onder andere subsidies en meer betaalbare modellen.

Tussen de aanvraag en het plaatsen van een openbare laadpaal, zit volgens de gemeentelijke websites gemiddeld 18 weken. Deze termijn kan per gemeente sterk verschillen. Zo kan het tot wel negen maanden duren voordat een aangevraagde laadpaal gebruikt kan worden in gemeenten als Bergen (Noord-Holland), Uitgeest, Castricum, Heiloo en Gooise Meren. De kortste doorlooptijd is 12 weken en is bijvoorbeeld van kracht in de gemeenten Den Helder, Wageningen en Loon op Zand.

 

Het gehele onderzoek van Vattanfal vind u hier

Het gehele artikel in het AD vind u hier

Erik Kouwenhoven, AD.nl