EU-deal: eind 2027 veel meer laadpalen langs snelwegen!

Langs alle Europese snelwegen moeten voor het einde van 2027 veel meer elektrische laadpalen staan. Ook gaat het aantal punten met gasvormige waterstof, voor met name vrachtwagens, flink omhoog. Daarover hebben het Europees Parlement, de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de lidstaten een voorlopig akkoord bereikt.

 

Het doel

Er moet straks langs Europese snelwegen ten minste iedere 60 kilometer een laadpaal staan. De punten met gasvormige waterstof moeten voor het einde van 2030 om de 200 kilometer staan.

 

De afzonderlijke lidstaten mogen zelf beslissen waar de laadpalen en waterstofpunten precies worden neergezet, en hoeveel er komen per locatie. "Hiervoor moeten zij tegen 2025 met een plan komen", zegt medeonderhandelaar en VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal.

 

Bij de nieuwe wetgeving is een belangrijk uitgangspunt volgens Nagtegaal dat opladen een stuk eenvoudiger wordt. "Zoals dat nu ook met tanken gemakkelijk is." 

 

Meer betaalopties

Betalen bij een laadpaal wordt een stuk eenvoudiger, als het aan de EU ligt. "Dat moet kunnen met een laadpasje, maar met ook met een creditcard of bankpas", zegt Nagtegaal. Ook moet duidelijker zijn wat je betaalt voor elektriciteit; nu is dat volgens de VVD-Europarlementariër niet altijd helder.

Daarnaast is het de bedoeling dat op veel plekken snelladers beschikbaar zijn. "Zodat je relatief kort bij zo'n paal hoeft te staan", aldus Nagtegaal.

Voor gewone auto's komen er dus vooral meer elektrische laadpalen, en voor de vrachtwagens meer waterstofpunten. "Je ziet dat de auto-industrie een keuze heeft gemaakt voor veel meer elektrificatie", legt Nagtegaal uit.

Bron: NOS.nl 

Jelmer Baars, Laadpaaldirect