Elektrische cabrio's, tijd voor het groene recreatieve rijden!

Er zijn nog nauwelijks elektrische cabrio's op de markt, toch neem ik even de tijd om het geringe aanbod onder de loep te nemen en te kijken naar de opties. Waaronder de Smart Fortwo

Een snelle zoekactie op Autoscout leert mij dat er op dit moment maar 4 volledig elektrische cabrio's op de markt zijn. Dat is een behoorlijk gering aanbod, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat elektrische voertuigen onder de particulieren nog veel terrein heeft te winnen. Op dit moment is er wellicht nog niet genoeg klandizie in de markt voor een volledig elektrische cabriolet, maar ze zijn er wel!

(1) De Fiat 500e cabrio

De Fiat 500e is het nieuwste model van dit lijstje. De 500e cabrio is sinds December 2020 leverbaar. De auto heeft tijdens mooi weer een actieradius van rond de 300 kilometer. Hierdoor is het wellicht niet de auto voor de gigantische tours, maar wel eentje om de buurt lekker mee te verkennen tijdens het mooie weer.

Neem even een korte pauze bij een snellader want de Fiat 500 kan moet 60kW al na 30 minuten weer met een actieradius van 80% de weg op. Thuis kan de auto ook behoorlijk vlot laden. Met een 11kW laadstation is de auto al in 4 uur volgeladen(!). 

(2) Smart Fortwo cabrio

De Smart Fortwo is de kleinste van dit lijstje. Smart heeft met de Fortwo een opvallend sportief 'karretje' op de markt gebracht. Zoals iedere smart is hij enorm klein en daardoor uiterst geschikt voor in de stad. Met de actieradius van 95 kilometer kan je het wel aandurven om iets buiten de ring te komen, maar het blijft bij de Smart wel hoppen tussen de laadpalen.

Een echte auto om lange ritten mee te maken is de Smart niet, maar het is wel een interessante kar. De auto kan namelijk aan een stopcontact opgeladen worden en bereikt aan een stopcontact in een respectievelijke tijd een volle accu. De auto heeft 8u45min nodig aan een stopcontact. 

Wat wél super interessant is aan de Smart is dat de lader 22kW kan laden. De Smart Fortwo kan daardoor binnen 1 uur(!) aan een thuislader volgeladen zijn! Dat is absurt, zeker wanneer je in het achterhoofd meeneemt dat een Tesla Model 3 en Polestar 2 oprit moment nog trager laden. De Smart kan aan een thuislader 100 kilometer actieradius per uur laden. 

(3) Citroën e-Méhari

De Citroën e-Méhari is een auto waar je niet boos in mag kijken. De e-Méhari is een echte optimistische auto die ook vraagt voor een berijder die enthousiast het gas in wilt drukken en lekker wilt touren. De Citroën is haast zeldzaam in Nederland, wellicht omdat het wel een heel karakteristiek model is. Daarbij kan de auto, net als de Smart, ook niet echt buiten de ring. In de zomer red je het ongeveer tot 190 kilometer met de Citroën.

Het laden van de e-Méhari is totaal geen pretje. De auto heeft een lithium-metaal accu. Deze accu verlangt een constante temperatuur van 68 graden. Daardoor moet de auto iedere 48 uur opgeladen worden om te voorkomen dat de accu uitgewerkt raakt. Dat is op een vakantieadres echt een uitdaging. Super jammer! 

De auto kan wel in winterstand worden gezet en kan daardoor maximaal 4 maanden zonder stroom, maar daarna moet er echt weer worden geladen. Wanneer er eenmaal wordt geladen is de laadsnelheid ook niet denderend. De Citroën kan maximaal 16 Ampère laden en met die laadtijd is de auto in 8 uur volgeladen. Wanneer je geen lader hebt maar de auto aan het stopcontact 'hangt', dan duurt het 13 uur(!). 

(4) Tesla Roadster cabrio

De Tesla Roadster sluit dit rijtje af en wat voor een hekkensluiter is dit! De Tesla "Model R" is verreweg de snelste auto's van dit rijtje, maar je kan voor het geld van de Tesla Model 3 ook alle auto's hierboven kopen. 

Over een paar maanden komt er een nieuwe Tesla Roadster op de markt, dat wordt het nieuwe model van de hierboven weergegeven Tesla Roadster. De verwachting van de Roadster is dat de cabrio de grootste actieradius ooit gaat krijgen. 

Jop van der Pijl, Laadpaaldirect.nl