De elektrische Mercedes E-klasse

tijdens de IAA Mobility in München heeft Mercedes de EQE gepresenteerd. De elektrische E-klasse staat al te koop. De EQE is een volledig elektrische sedan in het luxe zakensegment. Het formaat is iets kleiner dan zijn grotere broer de EQS. Het model is gebaseerd op elektrische architectuur van het Daimler-concern. Dit is pas de tweede auto die hier op is gebaseerd.

Het design

Volgens Mercedes is van voor tot achterkant maar liefst 5.21 lang. Later zullen er nog meer modellen volgen met dezelfde basis. Het indrukwekkende aan het interieur is de optionele hyperscreen. De hyperscreen betekend dat het gehele dashboard digitaal is en dat loopt door tot aan de bijrijder. De bijrijder kan zo gebruik maken van internet of een film kijken tijdens een lange rit. Er is ook een optie zonder de hyperscreen en dan heeft de bijrijder het digitale dashboard niet. in Europa is het voor diegene toegestaan om tijdens het rijden zogenoemde ‘dynamische inhoud’ te bekijken; je mag dus video’s en tv kijken of internet gebruiken. Maar het is natuurlijk veel veiliger als de bijrijder zich bezig houd met alle dingen die mogelijk zijn op het dashboard. De auto is een perfect voorbeeld van hoe de auto's in de toekomst er uit komen te zien modern en elektrisch. 

2022 Mercedes-Benz EQS Shows Off Impressive Interior - Motor Illustrated

Gemakkelijk laden

Met de nieuwe Plug & Charge-functie van Mercedes me Charge kan de EQE nog comfortabeler worden geladen aan Plug & Charge-compatibele laadpunten. Dat betekend dat er overal openbaar geladen zou kunnen worden, ook in het buitenland. Daarnaast kan de auto prima laden op een privé laadpunt. Het hele systeem is het nieuwste van het nieuwste.

 

Technische specificaties

  • Elektromotor: Permanent bekrachtigde synchroonmotor
  • Max. vermogen: 215 kW
  • Max. koppel: 530 Nm
  • Nominale spanning: 328,5 Volt
  • Boordlader (standaard/optie): 11/22 kW
  • AC-laadtijd, driefasig (11/22 kW): 8,25/4,25 h
  • DC laadvermogen max: 170 kW
  • DC laden: max. actieradius na 15 minuten (WLTP): 250 km
  • Wielbasis: 3.120 mm
  • Draaicirkel (zonder/met achterasbesturing 4,5°/10°): 12,5/11,6/10,7 m
  • Bagageruimte VDA: 430 liter
  • Stroomverbruik (WLTP): 15,7-19,3 kWh/100 km
  • Actieradius (WLTP): 545-660 km

 

Sem Gelderblom, Laadpaaldirect.nl