Veel gestelde vragen

De aanschaf van een laadpaal voor uw elektrische auto kan de nodige vragen met zich meebrengen, op deze pagina kunt u de meest gestelde vragen aan ons vinden door consumenten. Heeft u uw vraag niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op zodat wij uw vraag deskundig kunnen beantwoorden. 

 

Hoelang duurt het gemiddeld om mijn elektrische auto (volledig) op te laden?

Natuurlijk hangt dit af van diverse dingen, zoals de accucapaciteit, het vermogen van de laadpaal en de status van de accu. Over het algemeen duurt het zo'n 4 tot 8 uur tot de accu van een volledig elektrisch voertuig helemaal opgeladen is. 

De meest aanbevolen laadmethode is dan ook die aan een laadpaal zelf, wat zowel een veilige is en efficiënt gebruik maakt van de bron van het vermogen (thuis/werk/onderweg). In ongeveer 50% van de totale laadtijd zorgt de laadpaal dan ook dat de accu voor zo'n 80% is opgeladen. De laatste 20% van de accu wordt geladen via trickle charging, wat de kwaliteit van de accu behoudt en zorgt voor een langere levensduur.

Ook kan uw elektrische auto worden opgeladen doormiddel van een snellader, die vaak te vinden zijn buiten de steden langs onder andere snelwegen. In 20-40 minuten wordt de accu dan ook opgeladen tot maximaal 80%.  

Hoeveel kost het op mijn auto op te laden? 
Relatief zijn elektrische auto's een stuk goedkoper dan benzine, diesel en gas gedreven auto's. Aangezien elke laadpaal beheerder (winkel/parkeergarage/bedrijventerrein) verschillende tarieven per kWh kan rekenen, is het verstandig om altijd de desbetreffende instantie te raadplegen voor het daadwerkelijke tarief. Gemiddeld gezien kost het €0,20 - 0,35 per kWh, dus als u een accu moet opladen van 15 kWh, zal dit dus (bij een gemiddeld tarief van 0,25) 15 x  0,25 =  3,75 kosten. 
Bij een accu van 15 kWh zal de actieradius ongeveer 70-90km zijn, waarbij de kosten uiteindelijk uitkomen op ongeveer 0,04 per kilometer.

Is mijn elektrische auto geschikt voor ieder type laadpaal?
Nee, de autofabrikanten hebben het aantal soorten kabels beperkt tot 2 typen. Aan de kant van de auto is de Type 1 contactdoos standaard in Amerikaanse en Japanse elektrische voertuigen (EV), waarbij de Type 2 contactdoos standaard is voor Europese EV. Met betrekking tot de kant van de laadstations zijn zowel de laadpalen in de VS en Europa voorzien van een Type 2 contactdoos. Om het voor u makkelijk te maken hebben wij in dit document een lijst opgesteld waarin voor diverse modellen elektrische auto's de bijbehorende type stekker wordt gegeven. Tevens treft u in het document de laadcapaciteit van uw model auto.

Wat is het verschil tussen een 1-Fase en 3-Fase laadstation?
In feite maakt een 1-fase laadstation gebruik van de gebruikelijke 230V aansluiting, waar elke meterkast over beschikt. Bij een standaard vermogen (16A) kan hier een laadvermogen van 3,7kWh worden gerealiseerd. Bij een vermogen van 32A kan het dubbele vermogen worden geladen, wat dus uitkomt op 7,4kWh. 
Een 3-fase laadstation maakt gebruik van een 3x230V aansluiting met een standaard vermogen van 16A. Hier zal het totale laatvermogen dus uitkomen op 3x3,7kWh, oftewel 11kWh. Bij een vermogen van 32A kan zelfs een laadvermogen van 22kWh worden gerealiseerd. 

LET OP: Een 32A aansluiting is niet gebruikelijk voor een standaard type woning, en vraagt in de meeste gevallen een aanpassing door de netbeheerder!