Veelgestelde vragen

De aanschaf van een laadpaal voor uw elektrische auto kan de nodige vragen met zich meebrengen. Op deze pagina kunt u  antwoorden vinden op de vragen die klanten vaak stellen. Heeft u uw vraag niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op zodat wij uw vraag deskundig kunnen beantwoorden. 

Hoelang duurt het gemiddeld om mijn elektrische auto (volledig) op te laden?
Natuurlijk hangt dit af van diverse dingen, zoals de accucapaciteit, het vermogen van de laadpaal en de status van de accu. Over het algemeen duurt het zo'n 4 tot 8 uur tot de accu van een volledig elektrisch voertuig helemaal opgeladen is. 

De meest aanbevolen laadmethode is dan ook die aan een laadpaal zelf, wat zowel een veilige is en efficiënt gebruik maakt van de bron van het vermogen (thuis/werk/onderweg). In ongeveer 50% van de totale laadtijd zorgt de laadpaal dan ook dat de accu voor zo'n 80% is opgeladen. De laatste 20% van de accu wordt geladen via trickle charging, wat de kwaliteit van de accu behoudt en zorgt voor een langere levensduur.

Ook kan uw elektrische auto worden opgeladen door middel van een snellader, die vaak te vinden zijn buiten de steden langs onder andere snelwegen. In 20-40 minuten wordt de accu dan ook opgeladen tot maximaal 80%.  

Hoeveel kost het op mijn auto op te laden? 
Relatief zijn elektrische auto's een stuk goedkoper dan auto's die rijden op benzine, diesel of gas. Aangezien elke laadpaalbeheerder (winkel/parkeergarage/bedrijventerrein) verschillende tarieven per kWh kan rekenen, is het verstandig om altijd de desbetreffende instantie te raadplegen voor het daadwerkelijke tarief. Gemiddeld gezien kost het €0,20 - 0,35 per kWh, dus als u een accu moet opladen van 15 kWh, zal dit dus (bij een gemiddeld tarief van 0,25) 15 x  0,25 =  3,75 kosten. 
Bij een accu van 15 kWh zal de actieradius ongeveer 70-90 km zijn, waarbij de kosten uiteindelijk uitkomen op ongeveer 0,04 per kilometer.

Is mijn elektrische auto geschikt voor ieder type laadpaal?
Nee, de autofabrikanten hebben het aantal soorten kabels beperkt tot 2 typen. Aan de kant van de auto is de Type 1 contactdoos standaard in Amerikaanse en Japanse elektrische voertuigen (EV), waarbij de Type 2 contactdoos standaard is voor Europese EV. Met betrekking tot de kant van de laadstations zijn zowel de laadpalen in de VS en Europa voorzien van een Type 2 contactdoos.