EV-eindsprint in Duitsland

EV-eindsprint in Duitsland

In 2020 wil Duitsland 1 miljoen elektrische auto’s op de Autobahn hebben. Er is één probleem; nu telt het 45 miljoen auto’s grote Duitse wagenpark slechts 50.000 EV’s. Subsidies moeten een boost geven.

Met 50.000 elektrisch aangedreven auto’s op een totaal wagenpark van 45 miljoen is Duitsland nu niet echt een schoolvoorbeeld voor een voorloper in elektrisch rijden. Bijna 99,9 procent van de auto’s die de Autobahn bevolken, heeft nog een traditionele verbrandingsmotor. In 2020 moet ruim 2 procent van de auto’s (deels) elektrisch zijn, vindt de Duitse overheid. Dan moeten 1 miljoen EV’s het asfalt hebben gevonden.

BMW i8 en Tesla

Van 50.000 auto’s naar 1.000.000 in een jaar of vier is een behoorlijke opgave. De Duitse overheid wil dat bewerkstelligen door 1,2 miljard euro voor subsidies uit te trekken. Wie vanaf komende juni een volledig elektrisch aangedreven auto koopt, krijgt een korting van 4.000 euro. Hybride-rijders kunnen rekenen op een aanschafprijs die 3.000 euro lager ligt dan normaal. De Duitse overheid krijgt bijval van alle grote Duitse automerken die voor de helft de maatregel gaan financieren. Auto’s die meer dan 60.000 euro kosten –  zoals bijvoorbeeld de BMW i8 en de Model S – vallen buiten de boot.

Om de verwachte groei in goede banen te kunnen leiden, gaat er ook nog eens 300 miljoen euro naar het flink uitbreiden van de laadinfrastructuur.

Twitter